Tuppu-Kalusteen tarina

Blogi » Tuppu-Kalusteen tarina

Tuppu-Kaluste on perheyritys, joka on vuosien aikana kasvanut huonekalujen valmistajasta useiden kotimaisten sekä ulkomaisten valmistajien vähittäismyymäläksi. Nykyään yritys työllistää myös perheen ulkopuolisia henkilöitä ja myy tuotteita laajasti koko Suomeen.

 
 

Tuppu-Kalusteen tarina alkoi heinäkuussa vuonna 1984, kun Mirja ja Tuomo Ylinen perustivat Kaluste-Tupun. Tuomo oli aiemmin työskennellyt paikallisissa huonekalutehtaissa, ja ajan myötä kipinä omaan yritykseen oli syttynyt. Mirja ja Tuomo rakensivat jo vuonna 1978 ensimmäisen verstastilan ja alkoivat valmistaa huonekaluja. Ensimmäinen laajennus verstastiloihin tehtiin ennen Kaluste-Tupun perustamista eli vuonna 1983.

 

Yrityksen alkuajoista aina vuoteen 2011 saakka Tuomo kulki ympäri Suomen ovelta ovelle myymässä erilaisia tuotteita. Alussa yrityksen tuotevalikoimaan kuuluivat muun muassa sohvapöydät, kirjahyllyt, senkit, tv-tasot ja hyllystöt. Myöhemmin alettiin valmistaa esimerkiksi CD-torneja, koulupöytiä, kukkapöytiä, ruokapöytiä ja sohvakaluste Apukkia. Uusi yritys otettiin hyvin vastaan ja pian huomattiinkin, etteivät silloiset tilat enää riittäneet kaikkeen tarvittavaan. Vuonna 1986 verstastiloja laajennettiin toisen kerran. Laajennuksen jälkeen huonekalujen valmistus sekä myynti jatkuivat edelleen hyvällä menestyksellä.

 

Alkuperäinen nimi Kaluste-Tuppu muuttui nykyiseen muotoonsa vuonna 1991. Jo yritystä perustettaessa nimeksi olisi haluttu ottaa Tuppu-Kaluste, mutta silloin samankaltainen nimi oli toisella yrityksellä käytössä. Kun nimen vaihtaminen tuli mahdolliseksi, uusi nimi haluttiin ottaa käyttöön. Siitä saakka yritys on tunnettu Tuppu-Kalusteena.

 

Kun tuotteiden myynti lisääntyi, päätettiin perustaa myymälä verstastilojen jatkeeksi. Ensimmäisen myymälän rakentaminen aloitettiin vuonna 1997 ja se avattiin 1999. Vuosien varrella tuotteiden myynti ja asiakaskunta ovat kasvaneet edelleen, joten myymälää on tarvinnut laajentaa useita kertoja. Vuonna 2001 rakennettiinkin kokonaan uusi myymälä, koska vähittäismyyntiin haluttiin alkaa panostaa yhä enemmän. Laajennuksia uuteen myymälään on tehty vuosina 2005, 2008 sekä 2012 ja lisää varastotiloja on hankittu vuosina 2004 sekä 2015.

 

Laajennuksia myymälään ja varastotiloihin on tehty, jotta asiakaskuntaa on voitu palvella entistäkin paremmin. Samalla tuotevalikoimat ovat kasvaneet ja uudistuneet. Tällä hetkellä valikoimassa onkin runsaasti erilaisia huonekaluja, mattoja ja sisustustuotteita. Matot ovat esimerkiksi yksi merkittävistä valikoiman uudistuksista vuosien aikana. Uuden myymälän avaamisvaiheessa eräs Tuomon tuttava kannusti lisäämään myyntiin myös mattoja. Ne lisättiin myymälän valikoimaan ja se kannatti. Mattojen myynti nimittäin kasvoi vuosien varrella niin, että niiden oma maahantuonti aloitettiin vuonna 2016. Oman maahantuonnin avulla asiakkaille on pystytty tarjoamaan edullisempia hintoja sekä laajempia valikoimia.

 

Tuppu-Kalusteen toiminta uudistui vuonna 2014, kun käyttöön otettiin verkkokauppa. Ajatus verkkokaupan perustamisesta tuli verkkosivujen uudistushankkeen myötä. Myyntiä lähdettiin tekemään verkossa hiljalleen ja vuosien aikana myynti sekä myytävät tuotteet ovat lisääntyneet. Nykyään tuotteita on verkkokaupassa tuhansia. Verkkokaupan ansiosta myös asiakaskunta on kasvanut kattamaan koko Suomea, ja tuotteita myydään sekä kuljetetaan laajasti koko maahan.

 

Alusta saakka Mirjan ja Tuomon lapset Marko, Mika sekä Henna ovat olleet mukana toiminnassa. Jo lapsina he ovat toimineet apureina esimerkiksi tuotteiden kokoamisessa. Myös myymälän ja toimiston puolella he ovat olleet jo pieninä vanhempiensa seurana. Ajan kuluessa heidän kiinnostuksensa ja innostuksensa yrittämistä kohtaan ovat kasvaneet ja edelleenkin he ovat vahvasti mukana kaikessa Tuppu-Kalusteen toiminnassa. Matkan varrella yrityksen toimintaan ovat tulleet mukaan myös Markon vaimo Piritta sekä heidän tyttärensä mies Joel. Perheyritys on siis kasvanut vuosien aikana ja työskentelee edelleen yhteisen unelman eteen.

 

Tänä päivänä Tuppu-Kaluste työllistää perheen lisäksi myös sen ulkopuolisia henkilöitä. Yrityksen tuotevalikoimat laajentuvat sekä uudistuvat koko ajan ja niiden pariin löytävät paikallisten ihmisten lisäksi muutkin suomalaiset. Myös tulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on olla tavallisten ihmisen huonekalukauppa, jonne kaikki ovat tervetulleita ostoksille.

KÄYTTÄJÄTUNNUS
SALASANA

Kirjautuminen

Kirjaudu sisään antamalla
tunnuksesi ja salasanasi.

› Uusi asiakas? Rekisteröidy tästä.
› Unohtuiko salasana?

Sulje sivuvalikko